Lyst til å på langtur? Her er noen ord om forberedelsene til årets langtur.

Jeg har fått en del spørsmål omkring turen jeg var på i sommer, og et av de spørsmålene som har gått igjen handler om forberedelser. Hvordan forbereder du deg til en langtur som har en varighet på 2 måneder? Siden dette har vært et gjentakende spørsmål velger jeg derfor å skrive noen ord om det før selve turrapporten kommer. Man kan jo alltid spørre seg om hva en langtur er, men for de fleste vil 2 måneder på tur havne i den kategorien.

For mitt vedkommende hadde jeg ikke vært på en like lang tur tidligere så for første gang på veldig lenge måtte jeg faktisk tenke meg litt om. Planen var i utgangspunktet å ha en måned i fjellet for så å re-proviantere ved bilen før måned nummer to gikk av stabelen.

Jeg bestemte meg tidlig for å lage lister for å holde oversikten. Lister over økonomi & regnskap, nødvendige turrelaterte innkjøp, pakkliste, trening med kløv, ulike momenter for turen mm ble utarbeidet.

Finansiering (økonomi & regnskap)

Å være borte i 2 måneder er lenge nok til at du må ta hensyn til økonomi, i hvert fall var det slik for meg. Utgifter ville løpe som normalt, men det kom ingenting andre veien. Du har trolig en oversikt over de faste løpende utgiftene, men kanskje ikke helt ned «på krona». Jeg førte opp absolutt alt ned til minste detalj. Jeg visste dermed på krona hvilke utgifter som ville være gjeldende i perioden jeg skulle være borte. En nødvendighet vil jeg hevde.

Når dette var gjort satte jeg opp en liste hvor jeg fortløpende førte alt forbruk utover de faste utgiftene. Et hjelpemiddel for å få en enda bedre oversikt over hva jeg brukte penger på i hverdagen, og hvor jeg enkelt kunne gjøre innstramninger. Jeg prioriterte bort alt «kjekt å ha ting», pølsa på bensinstasjonen, kafebesøket osv. Ikke minst på mat og husholdning tok jeg markante grep, og reduserte utgiftene betydelig.

Resultatet var at det etter ganske kort tid var satt av nok kronasjer til å dekke utgiftene som ville være der mens jeg var på tur.

Om man ikke har alt av utgifter på e-faktura, eller finner alternative ordninger med aktuelle aktører, er du avhengig av at noen der hjemme åpner posten din og sørger for betalingen.

Til syvende og sist handler det som kjent om prioriteringer, og om man virkelig har lyst til å ta seg en langtur bør det ikke stå på motivasjonen i alle fall.

Planlegg og start i god tid så kommer du garantert i mål.

teltlivet_blogg_forberedelser_borgefjell2

På butikken

Turrelaterte innkjøp

Om du planlegger en langtur har du trolig vært en del på tur allerede. Med det har du forhåpentligvis også det meste av det du trenger på utstyrsfronten. Selv om vi alle har ulike krav, behov og ønsker hva gjelder utstyr, er det ikke til å komme fra at du må ha utstyr som er egnet til turen du planlegger uavhengig av om turen forløper i lavlandet eller på høyfjellet, sommer eller vinter.

Selv hadde jeg få eller ingen innkjøp jeg måtte gjøre før turen. Jeg valgte allikevel å kjøpe både en jakke og bukse fra Fjellreven, nytt Brynje nettingundertøy, et par nye fjellstøvler, samt et solcellepanel og en USB lader til fotobatteriene. I tillegg supplerte jeg «fiskeveska».

De siste årene har jeg brukt skallbekledning til fjells, og skallbuksa har for lengst gått opp i liminga. Siden jeg måtte ha ny bukse uansett, valgte jeg denne gangen å kjøpe noe annet enn skallbekledning. Det ble både en bukse og jakke fra Fjellreven i stoffet G1000. Som jeg har nevnt tidligere på bloggen, ville jeg teste et nytt «system» for bekledning. Jeg vil skrive mer om det senere.

For meg er fotografering en viktig del av friluftslivet. Jeg har tidligere klart meg med de batteriene jeg har hatt tilgjengelig i kamerasekken, men all den tid to av fire batterier har tatt kvelden måtte noe gjøres. Jeg var lenge usikker på hvordan jeg skulle gjøre det, men etter mange og lange overveielser bestemte jeg meg til slutt for å prøve å finne batteriladere med USB tilkobling som var kompatible med fotobatteriene av typen LP-E6. Dette var ikke gjort i en håndvending, men jeg fant til slutt en lader på Ebay som så ut til å kunne gjøre susen. Jeg valgte å kjøpe to for å ha en i backup siden det ikke akkurat oste av kvalitet.

Så med batterilader til fotokameraet og Inreach nødpeilesender i sekken hvor begge trenger strøm, var det to alternativer. Det ene var batteribanker/power bank og det andre var solcellepanel. Det ble til slutt et solcellepanel fra Goal Zero. Mye av grunnen til at det ble et solcellepanel var fordi at planen var å være i fjellet en måned av gangen, og at jeg da trolig måtte ha dratt på flere batteribanker. Jeg følte det også mer «fleksibelt» med et solcellepanel dersom jeg var i beita for strøm.

Fiskeveska ble også supplert siden jeg planla 15 fiskemiddager i måneden, altså 30 til sammen. Da var det greit å ikke gå tom for sluker, fluer og sen. Den største investeringen var dog ny haspelstang med tilhørende snelle. Dette var et nødvendig innkjøp siden forrige haspelstang var knekt, død og begravet på søppelfyllingen.

At det ble nye fjellstøvler fra Alfa var rett og slett grunnet god pris, og at de forrige var litt for små.

Utover dette var det ikke andre innkjøp enn normale forbruksartikler som til andre turer.  En forskjell var dog at jeg til denne turen hadde med meg et litt større «medisinskap» en hva jeg normalt sett har hatt tidligere. Dette gjaldt også for den firebente Lopi.

Videre bestemte jeg meg for å ha med to eksemplarer av henholdsvis gaffel/skje (light my fire), gassbrennere og fotoladere.

Slike plastikkgafler/skjeer knekker lett og tåler ikke særlig varme. Men i stedet for å kjøpe meg en laget i titan ble det til at jeg tok med meg to i plast som allerede lå i skapet. Dette var trolig siste turen jeg har med meg dette. For fremtiden vil det bli titan.

Jeg valgte også å ta med en ekstra gassbrenner. Om brenneren skulle streike ville det være ganske kritisk. Ikke sikkerhetsmessig, men med tanke på matlaging osv. De minste veier ikke stort heller.

Begge batteriladerne fra Ebay ble også med. Som nevnt oste det ikke akkurat kvalitet, og jeg ville ikke risikere å stå uten lademuligheter til kameraet.

Selve grunnutrustningen er etter mitt skjønn mer eller mindre den samme om du skal på tur i to uker eller to måneder. Det er mengden med forbruksartikler og mat som er den store forskjellen.

teltlivet_blogg_forberedelser_borgefjell3

På apoteket

Pakkliste

Jeg skal innrømme at det er en del år siden sist jeg brukte pakkliste. Selv om det er den eneste måten å være så godt som 100% sikker på at du får med deg alt, har det blitt til at pakklisten har forblitt i hodet. Denne gangen skulle det være annerledes, og jeg begynte faktisk på en pakkliste, men det ble som så ofte ellers. Pakklisten forble i eget hode med de begrensningene det medfører….

Bare så det er sagt, pakkliste er lurt, og gjerne en liste hvor du også fører opp hva hver enkelt artikkel veier. Slik får du kontroll på både hva du har med/ikke har med, samt vekt. Det blir også lettere å se hvor du lettest kan lette sekken dersom vekt er et tema.

Trening med kløv

Rakkaren Lopi har levd litt for godt, litt for lenge. Det var på høy tid at han fikk sin egen ryggsekk i form av kløv. Vi var lovlig sent ute, men noe ville han uansett kunne avlaste. Selv gikk jeg de daglige kløvturene med sekk, og fikk med det også selv litt trening i forkant av turen. Lopi tok for øvrig det hele på strak labb.

teltlivet_blogg_årdalen1

Andre praktisk ting

Mat. For meg (og for mange andre har jeg inntrykk av) er det kanskje maten som er vanskeligst å få en god ordning på når turen får en viss varighet. De største utfordringene her er gjerne knyttet til variasjon og høyt nok kaloriinnhold. Jeg tenkte en stund på å prøve å ta noen grep i så henseende, men også her falt jeg tilbake på hvordan det stort sett har vært de siste årene. Det kan kort oppsummeres med frokostblanding, nøtteblanding, noen sjokoladeplater, frysetørret turmat, potetmos, pasta, fiskesuppe, pølsesnabb, smør, salt & pepper, ørret og kaffe. At jeg ville gå i et solid underskudd var jeg klar over, men jeg vurderte det likevel dithen at det var «innafor».

Fiskekort. Enkelte steder er det et nærmest håpløst prosjekt å fiske lovlig da det er et sammensurium av vann tilhørende en rekke ulike aktører med nesten like mange ulike løsninger for å løse fiskekort. I verste fall er det fiske forbudt. I Børgefjell nasjonalpark trenger du heldigvis ikke tenke på dette. Et kort dekker hele nasjonalparken. Fiskekortet med det flotte navnet Børgefjellkortet kjøpes enkelt på inatur.no

Parkeringsplass. Hvor du skal parkere kan være greit å verifisere på forhånd. For Børgefjell var ikke dette noe problem. Vær allikevel klar over at det enkelte steder koster noen kroner. Når det gjelder Børgefjell er det billig å parkere ved Smalvatnet. Her var det også mulig å betale med kort/telefon. Ved Tomasvatn koster det noe mer, og her er det kun kontanter som gjelder. Både ved Simskarvatnet og Oksvollen er det gratis å forlate traktoren.

Sideflesk og baconfett. I forkant av turen var jeg ikke akkurat radmager, men jeg har nok erfaring til å vite at kiloene renner av i takt med antall dager på tur. Med et matopplegg som ikke på noen måte sprengte skalaen for kaloriinnhold prøvde jeg derfor å feite meg opp en del før turen. Selv om jeg ikke oppfordrer til dietten bacon og øl var det en ganske hyggelig måte å forberede seg på.

teltlivet_blogg_forberedelser_borgefjell1

Nesten i mål

Mentalt

Det mentale er i enkelte sammenhenger vel så viktig som det rent praktiske. Selv om det ikke var en ekstremtur på noen måte hadde jeg ikke vært på en like lang tur tidligere. Jeg tok derfor noen runder i mitt eget topplokk før turen startet. Jeg visste at turen var lang nok til at jeg ville oppleve kjipe dager, spørsmålet var bare hvor mange det ville bli. Å ha en ydmyk holdning og innstilling til dette i stedet for å ha en «rambo tilnærming» tror jeg man får mye igjen for.

Det finnes mange ulike måter å håndtere dette på, ikke bare når du «kjeder deg», men også når du utfordrer deg selv fysisk, alt er tungt, vått og kaldt. Hva som virker best på hver enkelt vil helt sikkert variere, men at det er lurt å være bevisst dette er jeg ganske sikker på. Selv ender jeg ofte opp i en av disse tre «boblene»:

«Bevise overfor meg selv bobla». I denne bobla forteller jeg meg selv at jeg nå har en glimrende mulighet til å vise karakterstyrke og vise overfor meg selv hva jeg er laget av. Nå som de fleste ville gitt opp, vil jeg også gjøre det? Eller vil jeg være «bedre enn resten»? Selvsagt skal jeg ikke gi meg. I bunn og grunn handler det selvfølgelig ikke om «jeg er bedre enn resten», men det er en måte å motivere seg på. Syng en fengende og passende sang samtidig så går det seg til skal du se.

«Det kunne vært langt verre bobla». Her trekker jeg ganske enkelt frem tidligere erfaringer og situasjoner som har vært enda mer utfordrende. Da blir jeg minnet på at jeg fremdeles har mye å gå på. Det hender også jeg tenker på andre mennesker som har gått, eller går gjennom, store og tøffe utfordringer. Da kan jeg hente inspirasjon fra dem, og min gjeldende utfordring blir fort å regne som musepiss i havet. Da er det bare å krumme nakken videre.

«Koble ut bobla». Dette er kanskje den boblen som er vanskeligst å finne. I dagliglivet har vi såpass mange distraherende elementer at det her er langt lettere å tenke på noe annet. Tv, data, telefon, venner, jobb osv. På fjellet alene har du langt færre slike elementer. Fisking, bøker og fotografering er eksempler på hvor jeg kan bli oppslukt og med det også koble ut. Å ligge i teltet når vinden uler, regnet pisker og bøkene er utlest, da er det langt vanskeligere å finne frem til denne bobla. Det blir fort som å bruke ti minutter på å visualisere den rosa elefanten for deretter å skulle tenke på alt annet enn en rosa elefant… Men når det er sagt. Når ble det farlig å eventuelt kjede seg litt en stund?

Uavhengig av hvordan man håndterer det mentale er det viktig å huske på at alle har ulike erfaringer, grenser og at vi responderer ulikt på ting. En ting er uansett sikkert, med erfaring blir du bedre kjent med deg selv, og hva som virker og hva som ikke virker.

God og mett, med en rykende fersk kaffekopp i sofakroken, kan kanskje disse «boblene» virke både flåsete og latterlige. Min erfaring er allikevel at det er veldig kjekt å ha noen metoder for hånden når ting begynner å gå trått.

I tillegg avklarte jeg med meg selv hva som skulle til for at jeg avbrøt turen. Det var ganske enkelt alvorlig skade på meg selv eller Lopi, samt kritiske hendelser med nære og kjære hjemme. Hva som er «kritisk nok» må være opp til hver enkelt. Dette er også en runde jeg tror man gjør lurt i å ta med seg selv.

teltlivet_blogg_forberedelser_borgefjell4

De siste justeringene

Mangel på forberedelser

Nå som turen er unnagjort kan jeg informere om at turen forløp så godt som planlagt og at jeg unngikk noen form for store uhell. Jeg ser allikevel at det er et par ting jeg kunne gjort annerledes, ikke minst dette med den berømte pakklista. Dette førte blant annet til at det ble re-proviantering ca hver femtende dag i stedet for en re-proviantering mellom måned en og to.

Av de ulike listene som ble utarbeidet var det i praksis kun listene som omhandlet økonomi som ble etterfulgt til punkt og prikke helt til turen startet. Før neste langtur skal alle relevante lister etterfølges. Det er en lovnad til meg selv, for lister er i denne sammenhengen gull. I løpet av den kommende tiden skal jeg derfor lage en liste over alt turutstyr med vekt, slik at jeg med et enkelt tastetrykk til enhver tid har oversikt over alle remediene.

Når selve turrapporten nå etter hvert har blitt ført i pennen kan det jo hende at det deretter kommer et innlegg som tar for seg «lessons learned». Time will show.